
6 December 2007 

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated  

with other US Government components. 

Open Source Center Media Aid 
Russia -- Source Descriptors of Key Russian Media 

The following are source descriptors of key Russian media, including news agencies (page 1), 

publications (page 3), radio (page 8), television (page 9), and websites (page 11).  Television 

dominates the media environment in Russia, with most Russians getting their news from the 

two state-owned channels.  There is greater variety of ownership and content in publications 

and websites, but these have smaller audiences than television.
1

News Agencies 

Ekho Moskvy News Agency -- News agency associated with the influential Ekho Moskvy 

Radio; controlled by Gazprom but largely retaining its independence 

Finmarket -- Financial news agency owned by Interfax

Interfax -- Nonofficial information agency known for its extensive and detailed reporting on 

domestic and international issues 

Interfax-AVN -- Internet news service devoted to military news and owned by the 

independent Interfax news agency; URL:  www.militarynews.ru 

1 For more details of the Russian media environment and ownership, see the 26 June OSC Analysis, Signs of 

Growing Limits to Opposition Access to Internet, Blogs, Other Media (CEF20070626517001), and 3 May 

OSC Analysis, Russia:  Pro-Kremlin Businessmen Building New Media Empires (CEF20070503317001). 

0

20

40

60

80

100

C
entral TV

N
ational P

apers

N
ational R

adio

Local Papers

Local TV

Internet

S
atellite TV

Media Used by Russians for News, in Percentages 

(www.fom.ru, 2 Aug 2007)



6 December 2007 

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated  

with other US Government components. 

2

ITAR-TASS -- Main government information agency 

Kavkaz-Tsentr News Agency -- Chechen website reportedly close to rebel leader Udugov; 

URL:  www.kavkazcenter.com 

Prime-TASS -- News agency specializing in economic and financial news; owned by the 

state-owned ITAR-TASS and Kremlin-linked Eurofinance Bank 

Regnum Information Agency -- Nonofficial news agency carrying reports from affiliated 

regional news agencies and its own networks of regional correspondents; sometimes carries 

anti-Western reports 

Rosbalt -- St Petersburg-based news agency owned by Yevtushenkov's Sistema corporation 

and headed by the wife of top anti-drug official Cherkesov 

RIA-Novosti -- Government information agency, part of the state media holding company 

VGTRK

0

30,000

60,000

90,000

120,000

150,000

180,000

R
IA

-N
ovosti

ITA
R
-TA

S
S

Interfax

R
egnum

P
rim

e-TA
SS

Finm
arket

R
osbalt

Citations of News Agencies in 300 Leading Russian 

Media, 1 January - 1 October 2007 

(Regnum, www.medialogiya.ru, 4 October)



6 December 2007 

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated  

with other US Government components. 

3

Publications

Argumenty i Fakty -- Top-selling weekly paper owned by 

Promsvyazbank and often taking a nationalist line 

Argumenty Nedeli -- Weekly paper founded by disgruntled 

journalists from Argumenty i Fakty

Business & FM -- Daily paper formerly called Biznes now 

owned by pro-Kremlin businessman Gaydamak and focusing 

on Russian and international financial markets 

BusinessWeek Russia -- Russian version of international 

BusinessWeek magazine; Russian version is owned by 

Rodionov publishing house

Delovoy Peterburg -- Daily business paper published in St 

Petersburg

Ekonomika i Zhizn -- Weekly newspaper providing in-depth 

coverage of current economic and business issues; owned by 

the Ekonomicheskaya Gazeta publishing house 

Ekspert - Weekly business magazine partially owned by 

pro-Kremlin businessman Deripaska 

Finans -- Weekly financial magazine 

Forbes Russia -- Russian version of the international 

business magazine that sometimes criticizes Moscow city 

officials and the federal government; published by German 

Axel Springer company 

Gazeta -- Informative, small-circulation daily paper owned 

by metals magnate Lisin; not affiliated with the Gazeta.ru

website

Gudok -- Newspaper owned by Russian Railways that 

focuses on transportation issues, as well as a broader range 

of news and general interest topics 

Itogi -- Glossy weekly news magazine owned by state-

owned Gazprom 

Izvestiya -- Large-circulation daily paper owned by 

Gazprom that usually supports the Kremlin 

Kommersant -- Informative daily business newspaper owned 

by pro-Kremlin and Gazprom-linked businessman Usmanov, 

although it still criticizes the government  

Newspaper AIR, in 

Thousands

Argumenty i 

Fakty 7,849.8

Zhizn 5,761.6

Komsomolskaya

Pravda 1,883.0

Sovershenno

Sekretno 1,630.8

Moskovskiy

Komsomolets 1,156.5

Argumenty

Nedeli 755.4

Mir Novostey* 533.7

Rossiyskaya

Gazeta 453.1

Sobesednik 418.3

Izvestiya 369.9

Trud 341.3

Ekonomika i 

Zhizn 306.4

Kommersant 226.7

Moskovskiye

Novosti* 173.5

Tvoy Den 168.4

Gudok 149.3

Vedomosti* 100.3

RBK Daily* 97.1

Nezavisimaya

Gazeta* 70.1

Vremya

Novostey* 45.0

Novyye

Izvestiya* 39.0

Moscow Times* 35.8

Business & 

FM* 29.4

Average Issue Readership (AIR) 

of Select Newspapers, March-

July 2007 (www.tns-global.ru) 

* Figures for Moscow only, but 

these publications do not have 

significant audiences outside of 

Moscow



6 December 2007 

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated  

with other US Government components. 

4

Kommersant-Dengi -- Weekly magazine devoted to economic and business issues; published 

by Kommersant publishing house owned by pro-Kremlin and Gazprom-linked businessman 

Usmanov 

Kommersant-Vlast -- Prominent weekly news magazine published by Kommersant publishing 

house owned by pro-Kremlin and Gazprom-linked businessman Usmanov 

Kompaniya -- Weekly business magazine owned by the Rodionov publishing house 

Komsomolskaya Pravda -- Mass-circulation daily owned by the YeSN company of Grigoriy 

Berezkin, who has links to energy projects and the Russian Railways; it sometimes serves as 

vehicle for Kremlin officials, security services, and prominent nationalists 

Krasnaya Zvezda -- Official daily newspaper of the 

Russian Ministry of Defense

Literaturnaya Gazeta -- Weekly paper owned by 

Yevtushenkov's Sistema corporation and devoted to 

literary, cultural, and political issues 

Mir Novostey -- Large-circulation weekly tabloid on 

entertainment and human-interest stories with some 

reports on political and economic news 

Moscow News Weekly -- English-language paper owned 

by Gaydamak's Moskovskiye Novosti and state-owned 

news agency RIA-Novosti 

Moscow Times -- Daily English-language paper owned by 

the Finnish company International Media and often 

critical of the government 

Moskovskaya Pravda -- Moscow city daily that supports 

Moscow Mayor Luzhkov 

Moskovskiy Komsomolets -- Mass-circulation daily 

featuring political exposes and criticism of the 

government but support for Moscow Mayor Luzhkov 

Moskovskiy Korrespondent -- Moscow daily newspaper 

owned by businessman and Duma Deputy Aleksandr 

Lebedev, a long-time foe of Moscow Mayor Luzhkov 

Moskovskiye Novosti -- Weekly paper owned by pro-

Kremlin businessman Gaydamak and edited by pro-

Kremlin journalist Vitaliy Tretyakov 

The New Times -- Outspoken Russian-language weekly news magazine owned by the 

Lesnevskiy family and featuring prominent anti-Kremlin journalists 

Newspaper Number of 

Citations

Kommersant 122

RBK Daily 89

Izvestiya 87

Rossiyskaya

Gazeta

77

Komsomolskaya

Pravda

40

Moskovskiy

Komsomolets

31

Vremya Novostey 26

Gazeta 26

Novaya Gazeta 23

Trud 17

Citations of Newspapers on 50 

TV News Programs, October 

2007 (www.medialogiya.ru, 

www.mediaguide.ru, 13 

November)



6 December 2007 

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated  

with other US Government components. 

5

Nezavisimaya Gazeta -- Daily Moscow paper featuring varied independent political 

viewpoints and criticism of the government; owned and edited by businessman Remchukov 

Nezavisimoye Voyennoye Obozreniye - Weekly military newspaper published by 

Remchukov's Nezavismaya Gazeta

Novaya Gazeta -- Independent semi-weekly paper that specializes in exposes and often 

criticizes the Kremlin; Mikhail Gorbachev and Aleksandr Lebedev are minority owners 

Novoye Russkoye Slovo -- Russian language paper published in the US and other countries by 

Rabynovych's Media International Group 

Novyye Izvestiya -- Daily paper owned by Bazhayev's Alyans group; it is sometimes critical of 

the government 

Ogonek -- Glossy general-interest magazine owned by St Petersburg company Telekominvest, 

which is linked to Kremlin allies 

Parlamentskaya Gazeta -- Official newspaper of the Russian Federal Assembly 

Politicheskiy Klass -- Monthly magazine devoted to political analysis and run by prominent 

pro-Kremlin journalist Tretyakov 

Politicheskiy Zhurnal -- Leftist, nationalist magazine on current affairs owned by Patriots of 

Russia leader Semigin 

Pravda -- Leftist daily newspaper funded by the Communist Party 

Profil -- Weekly business magazine owned by the Rodionov publishing house and edited by 

pro-Kremlin nationalist Leontyev 

RBK - Monthly business magazine published by the independent RosBiznesKonsalting 

RBK Daily -- Daily paper on Russian and international business published by the independent 

RosBiznesKonsalting

Rodnaya Gazeta -- Leftist, nationalist weekly owned by Patriots of Russia leader Semigin 

Rossiya -- Weekly newspaper owned by Yevtushenkov's Sistema corporation and having links 

to several government officials 

Rossiyskaya Gazeta -- Government daily newspaper 

Rossiyskiye Vesti -- Weekly paper connected to the Presidential Administration and other 

government bodies 

Russia Profile -- Monthly English-language journal published by state-owned news agency 

RIA-Novosti and Finnish-owned Independent Media 



6 December 2007 

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated  

with other US Government components. 

6

Russkaya Mysl -- Pro-Kremlin weekly paper published in Europe for Russian speakers 

Russkiy Kuryer -- Weekly paper featuring news, analysis, and political rumors 

Russkiy Newsweek -- Weekly news magazine published by the German Axel Springer 

company and edited by prominent journalist Parfenov 

Russkiy Reporter -- Weekly news magazine describing 

itself as "patriotic and positive" and published by the 

Ekspert group, which is partially owned by pro-Kremlin 

businessman Deripaska 

Sekret Firmy -- Weekly business magazine owned by 

Usmanov's Kommersant Publishing house 

SmartMoney -- Weekly business magazine published by 

Independent Media's Vedomosti newspaper 

Sobesednik -- Weekly tabloid featuring profiles and 

interviews of celebrities, politicians, and other public figures 

Sovershenno Sekretno -- Monthly tabloid featuring political 

exposes and investigative reporting; reportedly has ties with 

Moscow city government 

Sovetskaya Rossiya -- Pro-communist and nationalist daily 

St Petersburg Times -- Daily English-language paper owned 

by the Finnish company International Media and often 

critical of the government 

Tribuna -- Daily newspaper owned by Gazprom and 

focusing largely on industry and the energy sector 

Trud -- Mass-circulation, centrist daily owned by 

Promsvyazbank 

Tvoy Den -- Daily tabloid carrying political rumors and 

owned by Nyus Media company, whose shareholders include 

former Finance Minister Fedorov's UFG fund 

Vechernyaya Moskva -- Daily Moscow paper supporting Moscow Mayor Luzhkov 

Vedomosti -- Respected daily business paper owned by the Finnish Independent Media 

Company; published jointly with The Wall Street Journal and Financial Times 

Voyennaya Mysl -- Bi-monthly theoretical journal of the Russian General Staff 

Voyenno-Promyshlenny Kuryer -- Weekly newspaper on military and defense industry issues 

published by Almaz Media, a subsidiary of the Almaz Scientific Production Association, 

headed by Igor Ashurbeyli 

Magazine AIR, in 

Thousands

Itogi 442.6

Forbes 361.2

Kommersant-

Vlast 327.4

Ogonek 301.1

Kommersant-

Dengi 286.6

Ekspert 282.0

RBK* 193.7

Russkiy

Newsweek 169.9

Finans 141.1

Profil 129.9

Sekret Firmy 83.8

Business Week* 47.1

SmartMoney* 42.6

Kompaniya* 39.1

Average Issue Readership 

(AIR) of Select Magazines, 

March-July 2007 (www.tns-

global.ru)

* Figures for Moscow only, but 

these publications do not have 

significant audiences outside of 

Moscow



6 December 2007 

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated  

with other US Government components. 

7

Vremya Novostey -- Liberal, small-circulation paper that sometimes criticizes the government 

Vzglyad -- Paper on economic and political news owned by Kremlin ally Konstantin Rykov 

Yadernyy Kontrol -- Bi-monthly journal of the PIR Center for Political Research, devoted to 

issues of international security, nonproliferation, and arms control 

Yuzhnyy Reporter -- Weekly Rostov newspaper that supports officials of the Southern Federal 

District

Zavtra -- Leftist-nationalist weekly paper edited by influential journalist Aleksandr Prokhanov 

Zhizn za Vsyu Nedelyu -- Mass-circulation weekly focusing on entertainment news; owned by 

Nyus Media company, whose shareholders include former Finance Minister Fedorov's UFG 

fund

Zhurnalist -- Monthly journal devoted to media issues published by the Eknomicheskaya 

Gazeta publishing house. 



6 December 2007 

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated  

with other US Government components. 

8

Radio

Ekho Moskvy Radio -- Influential talk radio station 

owned by Gazprom but known for its independent and 

often anti-Kremlin news coverage and commentary 

Mayak Radio -- State-owned radio station providing 

music and news programming 

Radio Rossii -- State-owned radio station, part of the 

state media holding company VGTRK 

Russkaya Sluzhba Novostey -- Pro-Kremlin news 

station that provides news updates to other radio 

stations; owned by the Russian Media Group, which 

controls several radio stations and some other media 

Russkoye Radio -- Popular music-oriented radio station 

Voice of Russia -- State-owned radio station broadcasting news, commentary, and cultural 

information to foreign countries 

Yevropa Plyus -- Popular music-oriented radio station

Radio Station Daily Reach, 

in Thousands 

Russkoye Radio 7,165.8

Yevropa Plyus 6,990.4

Radio Rossii 6,423.8

Mayak Radio 4,222.8

Ekho Moskvy 1,213.8

Russkaya Sluzhba 

Novostey

273.9

Daily Reach of Selected Radio 

Stations, February-July 2007 

(www.tns-global.ru) 



6 December 2007 

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated  

with other US Government components. 

9

Television

Weekly Audience Share of TV Channels, April-June 2007 (www.comcon-2.ru) 

Rossiya, 15.5

NTV, 12.8

STS, 11.5

TNT, 8.7

RenTV, 6.5

Kultura, 3.9

Center TV, 3.8

RBK TV, 0.8

Music Channels, 

5.7

Sports

Channels, 4.1 Channel One, 

17.2

Entertainment 

Channels, 9.65

Center TV:  TV network owned by Moscow city government that broadcasts to Moscow and 

some regions; it supports Moscow Mayor Luzhkov and often promotes nationalist views 

Center TV International:  International service of Center TV network owned by Moscow city 

government; it supports Moscow Mayor Luzhkov and often promotes nationalist views 

Channel 3 TV:  Small Moscow TV station promoting the Orthodox Church and nationalist 

views; it has been linked to businessman and Senator Pugachev 

Channel One:  Largest state-owned TV network covering most of Russia; usually the most 

popular channel in Russia

Channel 5:  St Petersburg-based TV network owned by Yuriy Kovalchuk and other Kremlin 

allies; supports Kremlin and local St Petersburg officials 

Don-TR TV:  Local affiliate of the Russian state media conglomerate VGTRK broadcasting to 

southern Russia's Rostov Oblast 

GTRK Kabardino-Balkariya:  Local affiliate of the Russian state media conglomerate 

VGTRK in southern Russia's Kabarda-Balkar Republic.  

GTRK Vaynakh:  Local affiliate of the Russian state media conglomerate VGTRK 

broadcasting to Chechnya in Chechen and Russian; channel supports Chechen President 

Kadyrov

Kultura TV:  State-owned TV channel oriented toward cultural and educational programs. 



6 December 2007 

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated  

with other US Government components. 

10

NTV:  Gazprom-owned TV network broadcasting to most of Russia; more independent than 

state-owned channels but still supports Kremlin and is restrained in covering controversial 

topics; usually the third most popular channel in Russia 

NTV Mir:  Broadcasts programs from 

Gazprom's NTV network, as well as 

original shows, via satellite to the US, 

Israel, and elsewhere 

RBK TV:  Small business channel 

launched by independent and respected 

RosBiznesKonsalting company; it 

sometimes criticizes the government's 

economic policies 

RenTV:  Small TV network owned by 

Yuriy Kovalchuk and other Kremlin 

allies but whose news programs remain 

the most independent and critical of the 

government in Russia 

RGVK Dagestan:  Regional television 

channel controlled by Dagestan 

government 

Rossiya:  Large state-owned TV 

network broadcasting to most of 

Russia; usually the second most popular 

channel in Russia 

RTR Planeta:  International service of state-owned Rossiya TV 

RTV International:  International satellite channel owned by exiled Kremlin foe Gusinskiy; 

broadcasts Russian-language programs to the US, Israel, and Europe 

Russia Today:  State-owned, English-language news channel broadcasting to the US and other 

countries

Spas:  Religious channel founded by a group of Russian Orthodox businessmen led by 

Vladivostok magnate Lysak 

STO TV:  St Petersburg channel owned by Kremlin ally Rudnov's Baltic Media Group 

Stolitsa:  Local Moscow channel owned by city government 

TV Channel Number of Viewers, 

in Thousands 

Percentage

Channel One 51,633 82.7 

Rossiya 46,784 74.9 

NTV 38,489 61.6 

STS 34,611 55.4 

TNT 26,076 41.7 

RenTV 19,616 31.4 

Kultura 11,720 18.8 

Center TV 11,321 18.1 

RBK TV 2,355 3.8 

Russians Watching Selected Channels at 

Least Once a Week, April-June 2007 (viewers 

10 years or older in cities with populations 

over 100,000 (www.comcon-2.ru) 



6 December 2007 

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated  

with other US Government components. 

11

STS:  Popular entertainment channel owned by Sweden's Modern Times Group and Russia's 

Alfa Group 

TNT:  Popular entertainment channel owned by Gazprom 

Vesti TV:  State-owned, 24-hour news channel launched in 2006 by the All-Russian State 

Television and Radio Broadcasting Company (VGTRK), which also owns Rossiya TV 

Zvezda TV:  Channel founded by Russian Defense Ministry and private investors; it offers a 

mix of news, entertainment, and military-themed programming aimed at promoting patriotic 

values



6 December 2007 

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated  

with other US Government components. 

12

Websites

Agentstvo Natsionalnykh Novostey -- News website 

owned by Patriots of Russia leader Semigin; URL:  

www.annews.ru

Agentstvo Politicheskikh Novostey -- Website 

featuring political rumors and analysis; owned by 

Kremlin critic Belkovskiy's National Strategy 

Institute; URL:  www.apn.ru 

Agentura -- Nonofficial Internet site featuring news, 

articles, and analysis on national security and special 

services; URL:  www.agentura.ru 

Anticompromat.ru -- Internet site providing library 

of compromising material and rumors about 

politicians and public figures; owned by Vladimir 

Pribylovskiy, a respected expert on Russian politics 

who is sometimes critical of the government; URL:  

www.anticompromat.ru 

Chechen Times -- Chechen separatist website that started operations in January 2006 and has a 

strongly Islamist slant; URL:  www.chechentimes.net; probably not connected to the now-

defunct, more moderate Chechen Times at www.chechentimes.org 

Chechenpress -- Official news agency of rebel Chechen government; URL:  

www.chechenpress.com 

CNews.ru -- Website owned by RosBiznesKonsalting that features high tech and computer 

news; URL:  www.cnews.ru 

Compromat.ru -- Internet site owned by Sergey Gorshkov and devoted to compromising 

material on politicians and businessmen;  

www.compromat.ru 

Council on Foreign and Defense Policy -- 

Website of SVOP think-tank founded by 

academics, officials, and other prominent 

public figures; URL:  www.svop.ru 

Daymohk -- Chechen rebel website that 

often carries statements and addresses by 

rebel leaders; URL:  www.daymohk.info 

Demoskop Weekly -- Website on 

demographic and social issues supported by 

the Russian Academy of Sciences; URL:  

www.demoscope.ru  

Percentage of Internet Users 

in Select Countries

(TGI Global, www.comcon-

2.ru, 2006) 

Source: TNS Gallup Media, June 2006 

(www.tns-global.ru)  



6 December 2007 

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated  

with other US Government components. 

13

Dni.ru -- Popular news website owned by pro-Kremlin businessman Rykov; URL:  

www.dni.ru

Forum.msk.ru -- Leftist, nationalist website featuring political commentary and rumors; URL:  

www.forum.msk.ru 

Gazeta.ru -- Popular website owned by pro-Kremlin and Gazprom-linked businessman 

Usmanov but still often critical of the government; URL:  www.gazeta.ru 

GlobalRus.ru -- Political news and analysis website affiliated with the patriotic State Club 

linked to politicians from the pro-Kremlin United Russia party; URL:  www.globalrus.ru 

Grani.ru -- Anti-Kremlin website owned by exiled magnate Berezovskiy; URL:  www.grani.ru 

Ingushetiya.ru -- Independent website critical of the Ingushetian government and President 

Zyazikov; URL:  www.ingushetiya.ru 

Islam.ru -- Website on Islamic news and religious practices in Russia and the region; URL:  

www.islam.ru 

Kavkazskiy Uzel -- Website on Russia's North Caucasus region; founded by Russian human 

rights group Memorial; URL:  www.kavkaz.memo.ru 

Kreml.org -- Website created by Kremlin ally Pavlovskiy's Effective Policy Foundation and 

featuring political analysis; URL:  www.kreml.org 

Lenta.ru -- Popular Internet news service published by Rambler Media Group, which is 

partially owned by business magnate Potanin; URL:  www.lenta.ru 

Levaya Rossiya -- Leftist, Marxist website that attacks the US and democratic values but 

avoids criticism of the Kremlin; URL:  www.left.ru 

Marketing i Konsalting -- Website of the independent Marketing i Konsalting agency; features 

commentary and analysis on political and economic issues; URL:  www.iamik.ru  

MidEast.ru -- Website founded by Russian experts on the Middle East to report and analyze 

on developments in the region; URL:  www.mideast.ru 

Ministry of Defense of the Russian Federation -- Official website of the Russian Ministry of 

Defense; URL:  www.mil.ru 

Ministry of Foreign Affairs of the Russian Federation -- Official website of the Russian 

Foreign Affairs; URL:  www.mid.ru 

Mir Religiy -- Website providing news, comment, and reference material on religious topics in 

Russia and elsewhere; URL:  www.religio.ru 

Na Zlobu -- Website featuring political commentary and kompromat that is owned by Kremlin 

critic Belkovskiy's National Strategy Institute; URL:  www.nazlobu.ru  



6 December 2007 

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated  

with other US Government components. 

14

Newsru.com -- Popular Internet news site associated with exiled media magnate Gusinskiy; 

URL:  www.newsru.com 

Nuclear.ru -- Independent news resource on nuclear energy and related topics; URL:

www.nuclear.ru

NuclearNo.ru -- Nuclear issues website sponsored by the non-governmental Citizen's Center 

for Nuclear Nonproliferation, which was founded by the Krasnoyarsk Regional Environmental 

Movement; URL:  www.nuclearno.ru 

Obshchaya Gazeta.ru -- News website that sometimes carries criticism of the Kremlin and 

government; URL:  www.og.ru 

OPEC.ru -- Internet site devoted to economic analysis and commentary; URL:  www.opec.ru 

Polit.ru -- Independent Internet site featuring news updates and commentaries across 

ideological lines; URL:  www.polit.ru 

Politkom.ru -- Website created by the independent Political Technologies Center featuring 

insightful political commentary that is sometimes critical of the government; URL:  

www.politcom.ru 

Pravda.ru -- Popular leftist, nationalist website providing news and analysis but not owned by 

the Communist paper Pravda; URL:  www.pravda.ru 

President of Russia -- Official website of Russian president; URL:  www.kremlin.ru 

Preyemniki.ru -- Website apparently affiliated with anti-Kremlin Stanislav Belkovskiy's 

National Strategy Institute; provides news and comment on Russian elections; URL:  

www.preemniki.ru 

RB.ru -- Website for business and financial information created by Finnish-owned 

Independent Media; URL:  www.rb.ru 

Regions.ru -- Website providing information on political, economic, social, and cultural 

developments in Russia's regions; URL:  www.regions.ru 

RosBiznesKonsalting -- Website providing business news and links to other projects of the 

independent RosBiznesKonsalting company; URL:  www.rbc.ru 

Russian Federation Government -- Official website of the Russian Government; URL:  

www.government.ru 

Russkiy Zhurnal -- Website on Russian politics, culture, and society founded by Kremlin ally 

Pavlovskiy; URL:  www.russ.ru 

SMI.ru -- Government-owned website covering Russian and foreign media developments and 

news stories; URL:  www.smi.ru 

Sova -- Website for the independent Sova Center, which researches nationalism, xenophobia, 

extremism, religion, and human rights; URL:  www.sova-center.ru. 



6 December 2007 

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated  

with other US Government components. 

15

Strana.ru -- News website owned by the government's TV and radio broadcasting company 

VGTRK; URL:  /www.strana.ru 

Stringer Information Agency -- Website devoted to kompromat and exposes of politicians; 

URL:  www.stringer-news.ru 

Ura.ru -- Yekaterinburg-based website providing information and rumors on political and 

economic developments in the Urals region and nationwide; reportedly has links to Kremlin 

aide Surkov; URL:  www.ura.ru 

Utro.ru -- News and analysis website owned by independent RosBiznesKonsalting; URL:

www.utro.ru

Vokrug Novostey -- Website sometimes featuring political rumors but focusing on scandals, 

celebrities, and human interest stories; URL:  www.vokruginfo.ru 

WarWeb.ru -- Nationalist website on military and political affairs; it often features anonymous 

attacks on prominent politicians and business leaders; URL:  www.warweb.ru 

Yezhednevnyy Zhurnal -- Daily Internet paper providing news and commentary critical of the 

government; URL:  www.ej.ru 

Za Putina -- Website expressing support for President Putin; launched by pro-Kremlin 

businessman Rykov; URL:  www.zaputina.ru 


