
7 October 2008 

Open Source Center Media Aid 

This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 

US Government components. 

Turkey -- Guide to Major Turkish Daily Newspapers 2008 



This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 

US Government components. 

2

Table of Contents 

To navigate quickly to a topic of interest, click on the subheads below. 

1. Media Environment..................................................................................................................3

1.1. Istanbul, Turkey's Media Hub............................................................................................3

1.2. Big Business Controls Media.............................................................................................3

1.3. Legal Environment Governing Journalism .......................................................................3

1.4. Secularism vs Islam ...........................................................................................................4

1.5. Ethnic Papers.....................................................................................................................4

1.6. Military Influence in Media ...............................................................................................4

1.7. Concepts Unique to Turkish Media Environment .............................................................4

2. Media Supportive of State-Sponsored Secularism ................................................................5

2.1. Dogan Media Group Papers .............................................................................................5

2.1.1. Dogan Holding...........................................................................................................5

2.1.2. Hurriyet [Freedom] ...................................................................................................6

2.1.3. Milliyet [Nation] ........................................................................................................7

2.1.4. Posta [Post] ...............................................................................................................8

2.1.5. Radikal [Radical] ......................................................................................................8

2.1.6. Referans [Reference] .................................................................................................9

2.1.7. Sozcu [Spokesman] ..................................................................................................10

2.1.8. Turkish Daily News..................................................................................................11

2.1.9. Vatan [Homeland] ...................................................................................................12

2.2. Cukurova Group Papers..................................................................................................12

2.2.1. Cukurova Holding....................................................................................................12

2.2.2. Aksam [Evening]......................................................................................................13

2.2.3. Gunes [Sun] .............................................................................................................13

2.2.4. HO Tercuman [Interpreter of Events and People] ..................................................14

2.3. Kuvvayi Milliye [National-Liberation Forces] Papers ...................................................15

2.3.1. Cumhuriyet [Republic] ............................................................................................15

2.3.2. Ortadogu [Middle East] ..........................................................................................16

2.3.3. Yeni Cag [New Age] ................................................................................................17

2.3.4. Aydinlik [Enlightenment].........................................................................................18

2.3.5. Yeni Mesaj [New Message] .....................................................................................19

3. Pro-Islamic, Liberal, Leftist Media.......................................................................................20

3.1. Vakit [Time].....................................................................................................................20

3.2. Sabah [Morning] .............................................................................................................20

3.3. Yeni Asya [New Asia] ......................................................................................................22

3.4. Yeni Safak [New Dawn] ..................................................................................................23

3.5. Zaman [Time] ..................................................................................................................24

3.6. Today's Zaman.................................................................................................................25

3.7. Turkiye [Turkey] ..............................................................................................................26

3.8. Milli Gazete [National Newspaper] ................................................................................26

3.9. Bir Gun [One Day]..........................................................................................................27

3.10. Bugun [Today].................................................................................................................28

3.11. Star [Star]........................................................................................................................29

3.12. Taraf [Side] .....................................................................................................................30

3.13. The New Anatolian ..........................................................................................................31

3.14. Evrensel [Universal] .......................................................................................................32



This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 

US Government components. 

3

1. Media Environment 

1.1. Istanbul, Turkey's Media Hub 

Istanbul is Turkey's historic, business, intellectual, media, and print capital, hosting the 
country's major national dailies and periodicals.  The city is home to some 40 major dailies 
with nationwide reach and 30 provincial publications.  The major national dailies are mostly 
published as morning editions seven days a week, with some printing Sunday or Friday extras.  
Because of the large Turkish expatriate population, some leading papers are also published 
abroad, mostly in Germany.  According to figures announced by the Turkish Statistical Board 
(TUIK) on 20 June 2008, some 5,674 newspapers and magazines were in circulation in Turkey 
in 2007.  Of those in circulation, 58.5 percent were periodical magazines.  The newspapers 
were divided in the following manner:  91.6 percent were officially designated as "local 
newspapers," 2.5 percent as "regional newspapers," and 5.9 percent as "national newspapers." 

Technological advances in recent years have furthered Istanbul newspapers' ability to reach 
wider national and international audiences and have allowed many of them to act as news 
agencies by incorporating breaking news at a fast pace.  The advent of the so-called "plaza 
system" in Istanbul has also contributed to the city's dominance in the field of print media.  
Under this system, business-driven media groups have gathered their formerly scattered media 
outlets under one roof, thus enabling them to publish several national dailies with slight 
variations in political slant with the use of a common pool of information, assets, and staff.   

1.2. Big Business Controls Media 

Most of Turkey's mainstream dailies, both secularist and Islamist, are basically colorful, mass-
appeal papers controlled by business conglomerates or influential sects.  There is a diversity of 
opinion on domestic issues along factional party lines, but the tendency of conglomerates to 
shy away from controversy, the history of state intervention, and the popularity of nationalism 
discourage dissenting opinion on international developments that immediately impact Turkey. 
More diverse views appear in the mainstream press in periodic swings engendered by 
fluctuating domestic and foreign factors, and more consistently in small circulation sectarian, 
ethnic, political, organizational, and professional periodicals, which have limited distribution 
after restrictions by major media conglomerates or the courts. 

1.3. Legal Environment Governing Journalism 

Article 26 of the Constitution proclaims freedom of the press, and the state and media 
establishments annually celebrate the anniversary of the lifting of press censorship on 24 July 
1908.  The reality, however, is noticeably different.  Under the original and recently amended 
Article 301 of the new Turkish Penal Code, journalists are subject to heavy penalties for 
crossing official taboos or vaguely defined Turkish national sensitivities.  After being forced to 
resign from unions soon after the 1980 coup, journalists fear being fired for controversial 
articles.  Lawsuits are also frequently brought against the authors of controversial articles.  All 
this has created the conditions for the application of self-censorship on sensitive subjects, thus 
creating the impression that both the secularists and Islamists take a monolithic approach when 
it comes to fundamental ethnic and foreign policy issues.  



This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 

US Government components. 

4

1.4. Secularism vs Islam 

Two major groups of mainstream media have emerged by 2008.  The first is the secularist 
media. The primary representatives of this group are the Dogan Media Group [more formally 
"Dogan Publications Holding" or its Turkish acronym DYH] owned by businessman Aydin 
Dogan and the Cukuruva Media Group owned by businessman Mehmet Emin Karamehmet.  
At its fringes, this first group also incorporates the Kuvvay-i Milliye papers.  The other is the 
emergent pro-government Islamic/liberal media promoted by the supporters of the Justice and 
Development Party (AKP) government on behalf of various religious, business, and political 
entities like the moderate Islamic Fethullah Gulen sect, the Albayrak and Calik groups, and the 
liberal Second Republicans as a counterbalance to the more entrenched secularist media.  At its 
fringes, the second group also includes radical Islamic-nationalist papers like Vakit, and 
National View organization leader and former Prime Minister Necmettin Erbakan's Milli

Gazete.  The Kadiri sect leader Haydar Bas's Yeni Mesaj, which in the Black Sea area 
promotes a mixture of Kemalism and Islam with strong undertones of anti-Westernism and 
anti-Christianity, is a hybrid of the two.

1.5. Ethnic Papers 

In addition to these two main Turkish media groups, there are also the long-established Greek, 
Jewish, and Armenian papers, the most prominent of the latter is the Agos paper, formerly 
owned by Hrant Dink who was murdered after trying to promote Turkish-Armenian dialogue 
over the genocide issue.  Kurdish media have been evolving for the last 20 years as an 
ideological affiliate to the PKK despite constant harassment from the Turkish state. 

1.6. Military Influence in Media 

The desire of the Turkish Armed Forces (TSK) to play a major role in political life constitutes 
yet another influence on the media.  The TSK's sway on the media has been strong during 
direct military interventions and subtle at other times in Turkish history.  In addition to 
maintaining its own media outlets, including a web page, the TSK also attempts to influence 
the thinking of journalists and bureaucrats through various think tanks, seminars, and special 
training sessions at the Armed Forces Academy.   

1.7. Concepts Unique to Turkish Media Environment 

A better understanding of the Turkish media also requires a brief explanation of certain terms 
used to characterize newspapers.

"Ataturkism" and "Kemalism":  Among secularists, circles wanting Turkey's 
Westernization generally describe themselves as "Ataturkist" and stress that part of 
Mustafa Kemal Ataturk's legacy calling for "democratization," "modernization," and 
"Westernization."  Staunch republicans, leftists, and anti-Westerners call themselves 
"Kemalists" and stress Ataturk's adoption of Leninist autarkic economic models and 
his brief alliance with Communist Russia.  As a corollary, they regard the National 
Liberation War of 1920's as a struggle against the "imperialist" West and its "fifth 
column" -- the "local foreigners (the other indigenous groups in Turkey)."  While the 



This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 

US Government components. 

5

Ataturkist press publishes photos of Ataturk in Western attire, the Kemalists prefer 
photos of him wearing a Caucasian fur cap or a military uniform.   

Kuvvay-i Milliye [National Forces] Press:  This is a term that refers to the Kemalist 
press, the core of which is made up of Cumhuriyet, Ortadogu, YeniCag, Aydinlik, and 
Yeni Mesaj.  These papers support those who believe Turkey has once again come 
under political and economic attack from the West and should therefore rise up and 
wage another "anti-imperialistic" war of liberation by reviving the spirit of the 1920's.  

The "Second Republicans" [Ikinci Cumhuriyetciler]:  A group of Turkish 
intellectuals led by the Altan brothers, Ahmet and Mehmet, who argue that the 
republic established by Ataturk fulfilled its mission and now has become a 
conservative and regressive entity.  Thus, Turkey must begin the process of 
modernizing, liberalizing, and democratizing itself with the help of people with a new 
mentality through the establishment of a "Second Republic," which is neither 
Ataturkist nor Kemalist. The Second Republicans have a significant presence in the 
daily Star and are in full control of the daily Taraf.  The most prominent members of 
this group also write in www.gazetem.net for Internet readers. 

2. Media Supportive of State-Sponsored Secularism 

2.1. Dogan Media Group Papers 

2.1.1. Dogan Holding 

Dogan Holding, ["Dogan Sirketler Grubu Holding A.S."]is a holding 
company, owned by the Dogan Group, providing management consultancy, 
finance, and internal audit services to its subsidiaries.  It is active in the 
media, entertainment, energy, industry, trade, insurance, and tourism sectors.  
The company maintains a portfolio of several newspapers, periodicals, and 
television channels. 

Dogan Publications Holding [Dogan Yayin Holding (DYH)] is Turkey's leading media and 
entertainment conglomerate, operating in TV and radio broadcasting and print and online 
media.  The DYH publishes Hurriyet, Milliyet, Radikal, Posta, Fanatik, Referans, and more 
recently the Turkish Daily News -- the country's premier English-language newspaper -- giving 
it control of 40 percent of the 4.1 million Turkish papers sold daily.  The DYH, through its 
control of the major national dailies, plays an important role in shaping public opinion, 
especially among those segments of society who fear the Islamization trend under the AKP.  
Not all its columnists, however, espouse anti-AKP sentiments as some liberal columnists in 
this group have been rather critical of the secularists' campaign against the AKP government. 



This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 

US Government components. 

6

2.1.2. Hurriyet [Freedom] 

Source Descriptor:  Istanbul Hurriyet (Electronic Edition) in Turkish -- center-right, 
mass appeal daily; one of country's top circulation papers, owned by Aydin Dogan, 
head of the Dogan Media Group -- URL:  www.hurriyet.com.tr/ 

Editor in Chief:  Ertugrul Ozkok 

Circulation:  504,782 daily (5-11 May 2008)

Contact Information: Address:  Hurriyet Medya Towers: Gunesli-34212 Istanbul; 
tel:  (0-212) 677 03 44; fax:  (0-212) 677 03 40. 

Key Journalists:  Oktay Eksi sets the tone for radical secularists.  Ertugrul Ozkok sets the 
overall nationalistic tone of the newspaper.  Mehmet Y. Yilmaz takes a nationalistic and anti-
AKP position.  Ahmet Hakan, once an Islamist, has now become a critic of the AKP.  People's 
Rising Party (HYP) leader and member of parliament Yasar Nuri Ozturk, known as "the public 
theologian," writes on Islamic issues in an attempt to reconcile Islam with Ataturkism and as 
such is opposed to AKP's religious radicalism.  Ferai Tinc touches mostly on foreign affairs, 
and Ercan Kumcu, as a former deputy president of the Central Bank, comments on economic 
issues.

Editorial Line: Hurriyet is a strongly nationalistic, pro-army, pro-state, and pro-secular 
paper.

History: Hurriyet was established on 1 May 1948 by the Simavi family and is presently 
owned by Dogan Holding CEO Aydin Dogan.  During the Cold War, it was a sensationalist 
paper that influenced public opinion with its eye-catching nationalistic headlines, colorful 
pictures, and brief reports that either had nothing to do with the headlines or appeared to be 
completely unsubstantiated.  In recent years, the paper has made considerable changes but 
retains many sensationalist characteristics.  

While the paper now deals more seriously with political issues, the ongoing conflict between 
the statists and reformists continues to cause some editorial disarray.  Columnists often 
disagree with the banner headlines, but they also attack each other personally, accusing one 
another of corruption or treason.



This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 

US Government components. 

7

2.1.3. Milliyet [Nation] 

Source Descriptor:  Istanbul Milliyet (Electronic Edition) in Turkish -- centrist, mass 
appeal daily; one of country's top circulation papers, owned by Aydin Dogan, head of 
the Dogan Media Group -- URL:  www.milliyet.com.tr/ 

Circulation:  232,784 daily (5-11 May 2008)

Editor in Chief:  Sedat Ergin 

Contact Information: Address:  Dogan Medya Center, Bagcilar 34204 Istanbul; tel: 
5056111; fax: 5056233 

Key Journalists:  Taha Akyol, a nationalist sociologist, attempts to reconcile secularism with 
Islam.  Cetin Altan is a liberal man of letters, notable for his anecdotal columns.  Hasan Cemal, 
once a firebrand pro-military agitator, now consistently takes a liberal position and opposes 
military intervention in politics and bellicosity in foreign policy.  Sami Kohen is a liberal 
commentator on foreign affairs.  Semih Idiz, a pro-nationalist commentator, focuses on 
international affairs impacting Turkey.  Gungor Uras is an economist with great ability to 
explain complex economic problems in simple terms understandable to ordinary people. 

Editorial Line: Milliyet is a nationalistic paper with a liberal slant.  Though not as popular as 
Hurriyet, it is generally considered more serious and reliable.  It is "favored by well-educated 
individuals and key opinion makers," says www.doganholding.com in its profile of the paper.  

History: Milliyet was established on 3 May 1950 by Ali Naci Karaca.  The Ipekci family then 
owned it until 1979 when Aydin Dogan purchased the paper. In 2000, the paper briefly passed 
to the control of Idealist (Ulkucu) Korkmaz Yigit (owner of Turk Ticaret Bankasi and Kanal-
E) but he had to give it up after the revelation of his ties with Mafia boss Alaattin Cakici.  The 
paper is now one of the national dailies controlled by Aydin Dogan. 



This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 

US Government components. 

8

2.1.4. Posta [Post] 

Source Descriptor:  Istanbul Posta (Electronic Edition) in Turkish -- sensationalist 
mass appeal daily -- URL:  www.postagazetesi.net.  

Circulation:  634,421 daily (5-11 May 2008) 

Editor in Chief:  Rifat Ababay 

Contact Information:  Address:  Dogan Medya Center Bagcilar 34204 Istanbul; tel:
(0212) 505 61 11; fax:  (0212) 505 65 20 

Key Journalists:  Mehmet Ali Birand is a liberal, moderately nationalistic columnist who, 
while cautious of radical Islam, seeks reconciliation rather than conflict.  Rauf Tamer is a 
wealthy columnist who pens very short political columns.  Guler Kazmaci, Mesut Yar, and 
Hakan Celik also pen brief columns.  

Editorial Line:  This paper has sensationalist headlines, mostly focusing on human interest 
items.  Its only columnist of fame is Mehmet Ali Birand, whose columns in Posta are reprinted 
in other Dogan Media group papers. "The newspaper emphasizes the human dimension… and 
addresses Turkey's urban and rural population and appeals equally to both men and women.  
Its readership consists of middle to upper income wage earners," says a profile of the paper on 
the Dogan Holding website. 

History: Posta was established on 23 January 1995 by Dogan Holding. 

2.1.5. Radikal [Radical] 

Source Descriptor:  Istanbul Radikal (Electronic Edition) in Turkish -- center-left 
daily that targets intellectuals, owned by Aydin Dogan, head of the Dogan Media 
Group -- URL:  www.radikal.com.tr 

Circulation:  44,437 daily (5-11 May 2008)

Editor in Chief:  Ismet Berkan 

Contact Information:  Address:  Yuzyil Mah. Dogan Medya Center, 34204 Bagcilar 
Istanbul; tel: (0212)505 61 11 



This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 

US Government components. 

9

Key Journalists:  Director Ismet Berkan sets the liberal tone of the paper.  Perihan Magden is 
an outspoken critic of practices she describes as anti-liberal or anti-democratic.  Murat Yetkin, 
a writer on military subjects, is considered close to the army.  Altan Oymen is a radical 
secularist from the Republican People's Party (CHP).  Namik Kemal Zeybek, a former minister 
of culture, is a Pan-Turkist with close links to the Nationalist Action Pary (MHP) and Great 
Unity Party (BBP) and as such propounds Turkic cultural consciousness.  Mahfi Egilmez, as a 
former deputy director of the Treasury, pens economic articles.  

Editorial Line:  The paper's staff is made up of both liberals and old-style nationalists who 
shape the paper's discordant editorial line.  Recently, its most liberal and scholarly columnist 
Murat Belge moved to the new liberal daily Taraf arguing in an interview with Sabah on 1 
June that he could not stay with the paper as it is "not committed to democracy from A to Z."  
Radikal reaches more liberal readers through its supplement called "Radikal 2," with articles 
penned exclusively by liberal writers.

The Dogan Group's own description of Radikal says it "is a niche market newspaper targeting 
well-educated urban readers with a current and intellectual editorial slant…Radikal's readers 
are young, well-educated, middle-to-high-income earners.  The newspaper's primary objectives 
are to increase its market share of total newspaper sales and help foster a more intellectual 
climate in Turkey" (Dogan Group advertorial as posted on www.doganholding.com on 25 
August 2008). 

History:  Established on 13 October 1996 by Dogan Holding. 

2.1.6. Referans [Reference] 

Source Descriptor:  Istanbul Referans (Electronic Edition) in Turkish -- Business 
daily owned by Aydin Dogan, head of the Dogan Media Group; sister publication of 
Turkish Daily News --  URL:  www.referansgazetesi.com/ 

Circulation: 15,107 daily (5-11 May 2008)

Editor in Chief:  Eyup Can Saglik 

Contact Information:  Address:  Hurriyet Medya Towers, Gunesli 34212 Istanbul; 
tel: (0212) 677 00 00; fax: (0212) 449 60 47 

Key Journalists:  Eyup Can, a liberal political commentator close to the Second Republicans, 
usually comments on the link between political developments and the economy.  Cengiz 
Candar pens political columns critical of anti-democratic forces trying to undermine the AKP 
government and is averse to bellicosity in foreign policy.  Noyan Dogan, Seyfettin Gursel, and 
Baturalp Candemir write mostly on economic issues.  



This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 

US Government components. 

10

Editorial Line: Referans is a liberal political and financial newspaper.  According to Dogan 
Groups' own description, Referans targets "open-minded, sophisticated young business men 
and women in a rapidly changing Turkey" (www.doganholding.com).  

History: Referans was established on 31 May 2004. 

2.1.7. Sozcu [Spokesman] 

Source Descriptor: A Kemalist nationalist paper supportive of radical secularism, no 
website.

Circulation: 109,168 daily (5-11 May 2008 period) 

Editor in Chief:  Metin Yilmaz 

Contact Information:  Address:  Aytac Mahallesi, Atlas Sokak, Atlas Is Merkezi A 
Blok Kat: 5 Halkali-Istanbul; tel: (0212) 698 60 06; fax: 0212 698 49 49 

Key Journalists:  Sinan Aygun is the fiercely nationalist leader of the Ankara Chamber of 
Commerce who was briefly detained on 1 July 2008 in the investigation of the alleged 
Ergenekon conspiracy.  Vural Savas is the former chief prosecutor and outspoken opponent of 
Islamists.  Emin Colasan is a radical nationalist, and pro-army columnist with a reportedly 
extensive following.  Other lesser-known columnists write about what they describe as the 
threat facing the secular state. 

Editorial Line: Sozcu is considered to be a defender of republican principles and is distinctly 
anti-AKP government.  Its masthead slogan reads:  "Spokesman for the people, watchman of 
the republic," and it has a graphic of Ataturk's watchful eyes.  Emin Colasan's and Vural 
Savas's columns confirm the secularist-Ataturkist credentials of this paper.    

History: Sozcu is a Dogan Group daily that replaced Dogan Group's own 10-year-old Gozcu

[Watchman] newspaper on 27 June 2007 following complaints that Gozcu had become too 
critical of the AKP government.  Sozcu is the voice of the radical Kemalist opposition and acts 
as a defender of the Ataturk and republican principles by claiming editorial independence, 
despite being owned by the Dogan Group, in order to avoid strong government reaction, 
according to journalist Huseyin Akyol in his book From News Press to Islamist Media

(January 2008) and a report in anti2k.blogcu.com.   



This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 

US Government components. 

11

2.1.8. Turkish Daily News 

Source Descriptor:  Istanbul Turkish Daily News (Electronic Edition) in English -- 
English-language centrist daily owned by the Dogan Media Group -- URL: 
www.turkishdailynews.com 

Circulation:  2,802 daily (5-11 May 2008) 

Editor in Chief:  David Judson 

Contact Information: Address:  Hurriyet Medya Towers Gunesli 34212-Istanbul; 
tel: +90 (212) 6770000-2516580; fax: (212) 2454730 

Key Journalists:  Yusuf Kanli, editorialist, sets the tone of paper's secular and nationalist 
credentials.  Editor in Chief David Judson mostly touches on editorial policy and management 
issues.  Except for the work of these two commentators, the rest of columns are mostly 
translated versions of the Turkish originals penned in Dogan Media Group's Turkish-language 
papers by columnists like Ilter Turkmen, Mehmet Ali Birand, Cengiz Candar, Burak Bekdil, 
Cuneyt Ulsever, Semih Idiz, Gila Benmayor, and Cengiz Aktar.   

Editorial Line:  The Turkish Daily News is a liberal paper that targets mainly foreign 
diplomats.  Since its readership is limited primarily to foreigners, it does not often censor 
controversial items.  Dogan Media Group's own description of the paper says:  "The Turkish

Daily News is the leading source of local news for foreign nationals living in Turkey.
According to market studies, 60% of its readers are foreign nationals, and 40% are highly 
educated Turkish citizens, of which 80% are university graduates (www.doganholding.com)." 
Dogan Holding's site also notes that despite its low hardcopy circulation, the paper's Internet 
version "currently receives over 450,000 hits a day, with registered readers numbering more 
than 40,000."

History:  Turkey's first English-language daily was established by the Cevik family in Ankara 
on 15 March 1961 with help from the Turkish Foreign Ministry.  Ilnur Cevik sold the paper to 
the Dogan Group in January 2000, at which time it was transferred to Istanbul.   



This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 

US Government components. 

12

2.1.9. Vatan [Homeland] 

Source Descriptor:  Istanbul Vatan (Electronic Edition) in Turkish -- center-right, 
mass appeal daily; owned by Aydin Dogan, head of the Dogan Media Group -- URL:  
www.vatanim.com.tr 

Circulation:  199,448 daily (5-11 May 2008)

Editor in Chief:  Tayfun Devecioglu 

Contact Information:  Address:  Buyukdere Cad. No: 123, 34349 Gayrettepe-
Istanbul; tel:  (0212) 354 54 54 

Key Journalists:  Gungor Mengi and Ruhat Mengi, as the major editorialists for the paper, set 
the paper's nationalistic, secularist, and anti-AKP tone.  Rusen Cakir comments mostly on 
issues relating to the AKP, Okay Gonensin is a radical secularist commenting on domestic and 
foreign issues, and Asaf Savas Akat pens economic columns.  The paper's director of 
publications and columnist Selahattin Duman is said to be challenging the Mengi couple's 
influence on the paper. 

Editorial Line: Vatan generally carries a strongly nationalistic tone set by administrative 
board member and leading columnist Gungor Mengi and his wife Ruhat Mengi.  In an attempt 
to provide more balanced reporting, the paper also hosts several liberal columnists.  

History: Vatan was founded on 4 September 2002 by Zafer Mutlu's group, which had 
defected from Sabah newspaper.  The paper has been supported by the Dogan Group since its 
inception but was not formally purchased by it until 13 March 2008.  Since the purchase, 
Vatan has begun posting an active Internet page in an attempt to draw a broader readership.  

2.2. Cukurova Group Papers 

2.2.1. Cukurova Holding 

According to the holding's own profile on www.cukurovaholding.com:  "The 
core business areas of the Cukurova Group are industry, construction, 
communication and information technology, media, transportation and 
services, trade, financial services, and energy.  The Cukurova Group aims at 
taking a greater share of media and media-related industries in Turkey by 

providing both technical infrastructure and content simultaneously."  Cukurova Holding, which 
belongs to Mehmet Emin Karamehmet, is mostly involved in digital media and has as its main 
newspaper outlets Aksam, Gunes, and Tercuman.  The group's relative share in digital and print 
media is unknown.   



This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 

US Government components. 

13

2.2.2. Aksam [Evening] 

Source Descriptor:  Istanbul Turkiye'de Aksam (Electronic Edition) in Turkish -- 
center-right daily owned by Cukurova industrial and financial group, headed by 
prominent industrialist Mehmet Emin Karamehmet -- URL: www.aksam.com.tr 

Circulation: 191,193 daily (5-11 May 2008)

Editor in Chief:  Serdar Turgut 

Contact Information:  Merkezefendi Mah. Davutpasa Cad. No: 34 Zeytinburnu-
Istanbul; tel: (212) 449 30 00; fax: (212) 4819561

Key Journalists:  Serdar Turgut pens editorials on a variety of subjects, but his fame is mostly 
related to articles he once wrote on sexual subjects.  Guler Komurcu, a radical nationalist, pens 
political columns -- she was briefly held on charges of participating in the Ergenekon 
conspiracy.  Sedat Sertoglu writes political columns, and Deniz Gokce, Ali Tezel, and a 
number of other columnists write on the economy.  

Editorial Line: Aksam is considered a pro-business, nationalistic paper.  The impact of the 
paper comes mostly from its occasional exclusive reports or interviews rather than from its 
modest editorial board. 

History: Aksam was considered one of Turkey's leading papers in the 1960's.  The Cukurova 
Group purchased it in 1994.  Today, the publisher is T Medya Yatirim [T Media Investment], a 
subsidiary of the Cukurova Group.

2.2.3. Gunes [Sun] 

Source Descriptor:  Istanbul Gunes (Electronic Edition) in Turkish  -- a 
sensationalist mass appeal daily -- URL:  www.gunes.com 

Circulation:  163,589 daily (5-11 May 2008)

Editor in Chief:  Murat Buyukcelebi 

Contact Information:  Merkezefendi Mah. Davutpasa Cad. No: 34 Zeytinburnu-
Istanbul; tel: (0212) 449 30 10; fax: (0212) 481 95 71 



This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 

US Government components. 

14

Key Journalists:  Riza Zelyut is a prominent Alevi columnist who addresses political and 
religious issues.  Other columnists mostly pen short articles on human interest issues.    

Editorial Line:  As an Alevi and a pro-secularist, Riza Zelyut sets the anti-AKP tone of the 
paper.

History:  Karamehmet's Cukurova Group started publishing Gunes on 4 February 1997.

2.2.4. HO Tercuman [Interpreter of Events and People] 

Source Descriptor:  Istanbul Halka'a ve Olaylara Tercuman (Electronic Edition) in 
Turkish -- a nationalistic paper published by Mehmet Emin Karamehmet's Cukurova 
Group -- URL:  www.tercuman.com.tr 

Circulation:  25,145 daily (5-11 May 2008)

Editor in Chief:  Ufuk Buyukcelebi 

Contact Information:  Davutpasa Caddesi, No: 34, Zeytinburbu-Istanbul; tel: (0212) 
449 30 00; fax:  (0212) 481 95 50 

Key Journalists:  Metin Ozkan writes on political and economic issues.  Behic Kilic writes on 
the historic roots of political developments.  Esfender Korkmaz writes on politics and the 
economy.  Veli Saritoprak writes on socio-political issues.  Aydin Menderes, son of former 
Prime Minister Adnan Menderes, writes both on domestic and foreign issues.  Chief editor, 
Ufuk Buyukcelebi, was held briefly during the Ergenekon investigation.

Editorial Line: Tercuman is a pro-Ataturkist, and strongly nationalist paper that accuses the 
AKP government of acting as the tool of the EU. 

History:  Karamehmet purchased the trade name "Tercuman" from the Ilicak family in 2003 
but did not publish the paper.  When Nazli Ilicak launched her own paper the Dunden Bugune

Tercuman, known as DBTercuman, in the same year, Karamehmet responded by launching the 
HOTercuman on 17 January 2003.  Ilicak's DBTercuman eventually went bankrupt.



This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 

US Government components. 

15

2.3. Kuvvayi Milliye [National-Liberation Forces] Papers 

2.3.1. Cumhuriyet [Republic] 

Source Descriptor:  Istanbul Cumhuriyet (Electronic Edition) in Turkish -- Kemalist 
daily -- URL:  www.cumhuriyet.com 

Circulation:  82,637 daily (5-11 May 2008)

Editor in Chief:  Ibrahim Yildiz 

Contact Information:  Yeni Gun Haber Ajansi Basin ve Yayincilik A.S, Prof. 
Nurettin Mazhar Oktel Sk. No: 2. 34381 Sisli/Istanbul; tel: (0212) 343 72 74 (20 hat); 
fax: (0212) 343 72 64

Key Journalists:  Ilhan Selcuk, Hikmet Cetinkaya, Mustafa Balbay, Cuneyt Arcayurek, Ali 
Sirmen, and Erol Manisali all write very similar columns on the Islamic threat, especially the 
threat from the AKP and the West to the secular republic and Kemalism.   

Editorial Line: Cumhuriyet is leftist, strongly nationalistic, and secularist, critical of both the 
Fethullah Gulen sect and the AKP government.  It has also become deeply critical of the army 
leadership's unwillingness to take forceful action against the Islamists, even though it has long 
been considered a strongly pro-army paper.  Allegations that the United States imposed the 
AKP on Turkey to promote moderate Islam, undermine the Turkish nation-state, and pave the 
way for the emergence of an independent Kurdish state in the region, have been a theme of 
commentary.  Oral Calislar, the paper's only liberal columnist, left the Cumhuriyet for Radikal

because of what he described as its shift to anti-democratic radical secularism.  Two of its most 
prominent columnists, Ilhan Selcuk and Mustafa Balbay, were detained briefly in connection 
with the Ergenekon investigation.

History:  The Nadi family started publishing Cumhuriyet on 7 May 1924 and ran the paper 
until 2001 when a group led by Ilhan Selcuk took control of the paper and still owns it today.



This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 

US Government components. 

16

2.3.2. Ortadogu [Middle East] 

Source Descriptor:  Istanbul Ortadogu (Electronic Edition) in Turkish -- paper 
supportive of right-wing Nationalist Action Party (MHP) -- URL: 
www.ortadogugazetesi.net

Circulation:  8,990 daily (5-11 May 2008) 

Editor in Chief:  Mehmet Muftuoglu 

Contact Information:  Fabrikalar cad. No: 1 Besyol-Sefakoy/Istanbul; tel: (0212) 
425 36 50; fax: (0212) 624 53 29 

Key Journalists:  Orhan Karatas, Ulvi Izzet, Mustafa Ertekin, Orhan Tahsin, and Taylan 
Sorgun touch on political issues, most propounding the MHP party line and criticizing the 
AKP for making concessions to the EU and minorities. 

Editorial Line: Ortadogu is a strongly nationalist paper in line with the Kemalist ideology.  
While not anti-Islamic, Ortadogu is critical of the AKP, especially its attempt to introduce EU-
related reforms and its policies toward minority ethnic groups.  Nevertheless, it has expressed 
support for the AKP on some legislation, like the lifting of the headscarf ban.  

History: Ortadogu was established on 3 May 1972 to propagate the views of the MHP and act 
as its media organ.  



This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 

US Government components. 

17

2.3.3. Yeni Cag [New Age] 

Source Descriptor:  Istanbul Turkiye'de Yenicag (Electronic Edition) in Turkish -- 
daily reflecting the views of hard-line nationalists inside the Nationalist Action Party 
-- URL:  www.yenicaggazetesi.com.tr 

Circulation:  54,316 daily (5-11 May 2008)

Editor in Chief:  Hayri Koklu 

Contact Information:  Cobancesme mah. Kalender Sok. No: 12 Yenibosna 
34550/Istanbul; tel:  (212) 452 40 40; fax: (212) 452 40 55 

Key Journalists:  Altemur Kilic writes on domestic and foreign issues with a very strong 
influence of nationalism and Kemalism.  Arslan Bulut writes on political and economic issues 
also with strong anti-Western voice.  Hulki Cevizoglu, a prolific author of books on Western 
and Papal conspiracies against Turkey, writes in the same vein.  Sabahattin Onkibar, once a 
prominent columnist for Turkiye, writes on political issues as well as articles critical of the 
AKP.  Former Turkish Cypriot leader Rauf Denktas writes on Cyprus issues, propounding a 
hard-line position on the Cyprus issue.

Editorial Line: Yeni Cag is a Kemalist, strongly nationalistic paper.  Allegations that foreign, 
especially Western, powers have diabolical designs on Turkey and calls for Turks to wage a 
new national liberation struggle against these powers are a theme in commentary.  The paper is 
also critical of the AKP government, regarding its liberal reforms as a threat to Turkey's 
existence.  The paper is especially hostile to Greece, the Greek Patriarchate, and alleged Greek 
designs on Pontus in the Black Sea region.

History: Yeni Cag started publication on 13 September 2002 as the mouthpiece of the radical 
opposition group inside the MHP.  Its proprietor is Ahmet Celik who operates the paper on 
behalf of A Yayincilik ve Matbaacilik.



This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 

US Government components. 

18

2.3.4. Aydinlik [Enlightenment] 

Source Descriptor:  Istanbul Aydinlik (Electronic Edition) in Turkish -- left-wing 
Kemalist weekly, owned by Dogu Perincek's Labor Party -- URL: 
www.aydinlik.com.tr/ 

Circulation:  Unknown. 

Editor in Chief:  Serhan Bolluk 

Contact Information:  Tel: (0212) 251 51 22 

Key Journalists:  Dogu Perincek, Sule Perincek (wife of Dogu), Mehmet Perincek (son of 
Dogu), Suha Baykal, and Emcet Olcaytu all write similar pro-Kemalist and pro-army articles 
critical of the AKP, the United States, and Armenian claims.  

Editorial Line:  Aydinlik is a pro-Kemalist, pro-army publication calling on Turks to wage a 
new national liberation war against Western imperialists.  It also calls for the closure of the 
AKP, which it considers to be a tool used by the West to undermine the nation state in Turkey.  
It portrays Ataturk as a major leftist revolutionary.  Although in the past the paper was highly 
critical of Islam, it has recently started to portray Prophet Muhammad as an important social 
revolutionary.

History:  Labor Party (LP) leader Dogu Perincek established Aydinlik in the 1960's as a state-
supported Maoist paper aimed at countering Soviet communism.  Though it had a small 
readership, the paper's role in sharpening the political conflict in Turkey with reports of 
conspiracy has been considerable.  Since the late 1990's, it has acted as the army's mouthpiece 
against the Islamist movement.   

Aydinlik's sister television station, Ulusal Kanal, was established with the help of the army and 
frequently hosts retired generals.

The paper's editor Dogu Perincek, who also is the head of the Talat Pasha Movement that 
opposes Armenian claims of genocide, was detained in March in the Ergenekon investigation.  
Similarly, Ulusal Kanal Director Ferit Ilsever, Aydinlik Editor in Chief Serhan Bolluk, and 
journalist Adnan Akfirat were also detained on 21 March 2008 as part of the investigation.



This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 

US Government components. 

19

2.3.5. Yeni Mesaj [New Message] 

Source Descriptor:  Istanbul Yeni Mesaj (Electronic Edition) in Turkish -- pro-
Islamic and pro-Kemalist daily expounding the views of Kadiri sect leader and head 
of the Independent Turkey Party Haydar Bas -- URL:  www.yenimesaj.com.tr 

Circulation:  5,630 daily (5-11 May 2008) 

Editor in Chief:  Mehmet Emin Koc 

Contact Information:  Address:  Sefakoy Besyol Mah. Inonu cad. No: 96, 
Kucukcekmece, Istanbul; tel: (212) 4251066 

Key Journalists: Murat Cabas, M. Hilmi Yildirim, Ugur Kepekci, Kevser Duyurum, and 
Zuhtu Kazanci praise Haydar Bas's economic model, criticize the AKP government, suspect 
Western designs on the Black Sea, and oppose interfaith dialogue with Christian churches.  

Editorial Line: Yeni Mesaj advocates a mixture of Kemalist-nationlism and Islamism and 
openly claims to be the vanguard of the Kuvvay-i Milliye movement.  It is strongly anti-
Western and opposes any interfaith dialogue with the Christian world and hence is an opponent 
of the Fethullah Gulen sect, which seeks interfaith dialogue and globalization.  As a Kemalist 
paper, it is also critical of the AKP, which it describes as a tool in the hands of the EU and the 
United States to undermine the Turkish economy and army.    

History: Yeni Mesaj is one of the organs of Professor Haydar Bas's Independent Turkey Party 
(BTP).  Together with the group's Meltem and Mesaj television stations, the paper serves as a 
propaganda tool promoting the ideas of Bas's book National Economic Model, which is seen 
by Yeni Mesaj columnists as an antidote to rapacious capitalism.  Bas's model says the West is 
trying to partition Turkey with the use of the IMF and World Bank and therefore calls for a 
return to Kemalist autarky in place of this brand of globalization. (See the English-language 
text of the model at www.milliekonomimodeli.com.) 



This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 

US Government components. 

20

3. Pro-Islamic, Liberal, Leftist Media

3.1. Vakit [Time] 

Source Descriptor:  Istanbul Anadolu'da Vakit (Electronic Edition) in Turkish -- 
Islamic fundamentalist daily -- URL: www.vakit.com.tr 

Circulation:  69,435 daily (5-11 May 2008)

Editor in Chief:  Ahmet Karahasanoglu 

Contact Information:  43. Ada No: 55 Istoc Bagcilar Istanbul; tel:  0212 659 20 56; 
fax:  0212 447 42 09 

Key Journalists:  Ali Ihsan Karahasanoglu is a critic of secularists, especially of their attempt 
to impose a headscarf ban.  Abdurrahman Dilipak defends the Islamic way of life while 
expressing tolerance toward other beliefs, and he takes a nationalistic line on foreign issues.
Hasan Karakaya often blames Jews for societal problems and criticizes Jewish and Armenian 
influence on Turkish society.  Serdar Arseven argues that Zionism created hostility between 
Turks and Arabs to divide the Islamic world.  Huseyin Ozturk writes on travel impressions and 
cultural issues but also criticizes the Turkish elite's "plunder" of the national wealth as well as 
missionary activity in Turkey.   

Editorial Line: Vakit is critical of the perceived undemocratic intolerance of the secularist 
regime toward Islam.   It advocates a place for Islam in society, deplores what it describes as 
Zionist-Western manipulation of Turkish media, and portrays Jewish, Armenian, and Greek 
citizens as foreign elements who pose a danger to Turkey.  While supporting the AKP against 
secularists, the paper often expresses disenchantment with the AKP's inability to secure the 
internal cohesion needed to pursue forceful policies.  In the eyes of the AKP, Vakit is bound to 
remain a marginal paper because of its radicalism, says Aksam editor Serdar Turgut (Aksam, 27 
November 2007). 

History: Vakit replaced Akit on 5 December 2001 after Akit's financial crisis brought on by 
various libel actions filed against it by secularists.

3.2. Sabah [Morning] 

The Calik Group bought Sabah as its first media 
acquisition.  According to Forbes magazine, 
entrepreneur Ahmet Calik "owns one of the 
world's top ten denim producers," and "sells 
products to Diesel, Levi Strauss, Armani, Gap 
and other Western brands."  Calik amassed his 
wealth in part through his relationship with the 
late Turkmenistan president, Saparmurad 



This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 

US Government components. 

21

Niyazov, who appointed him the "official gatekeeper" for the "sale of Turkmen natural gas, oil, 
and electricity to Turkish market" (www.forbes.com).  Calik Holding's own Internet site 
www.caliknet.com says:  "Based in Istanbul, Calik Holding offers goods and services to a 
diverse range of customers including joint ventures, multinationals, and individuals operating 
in sectors such as construction, energy, textiles, finance, trade and logistics."

Regarding its newly founded media subsidiary "Turkuvaz Media Group," the site says:  "Two 
separate banks [Turkish state banks] provided a loan for the USD 750 million of the USD 1.1 
billion tender price [for the Sabah group on 22 April 2008]. Owning a 25% share in Turkuvaz 
Radio and Television Journalism and Publication Company, our Qatar media partner 
transferred to Turkuvaz A.S. USD 125 million in equities related to the partnership while Calik 
Holding transferred USD 375 million from its equity holdings.  Hence, Turkuvaz A.S. obtained 
USD 500 million in equity capital from two of its partners.  As a result of this capital structure, 
Turkuvaz Media Group notably has the highest paid capital of all media groups in Turkey... 
ATV-Sabah media group's publications, broadcast stations, and organizations now look to the 
future with greater confidence under the management of Turkuvaz A.S." 

Source Descriptor: Istanbul Sabah (Electronic Edition) in Turkish -- center-right, 
mass appeal daily; owned by Calik Group, close to the ruling Justice and 
Development Party -- URL:  sabah.com.tr 

Circulation:  401,430 daily (5-11 May 2008)

Editor in Chief:  Ergun Babahan 

Contact Information:  Address:  Barbaros Bulvari No: 125, Cam Han, Kat: 5 
Besiktas, Istanbul; tel: (0212) 354 30 00 

Key Journalists:  Erdal Safak, as the editor, sets the paper's nationalistic tone.  Nazli Ilicak 
criticizes radical secularists and defends the AKP government.  Mehmet Barlas, a liberal 
writer, is critical of the radicalism of secularists and broadly supportive of the AKP 
government.  Ergun Babahan, Muharrem Sarikaya, and Yavuz Donat write on political issues 
with a nationalistic voice, and Engin Ardic is known for clear, direct columns on political 
issues.

Editorial Line: Sabah is a nationalistic paper supportive of the AKP government.  Especially 
since its acquisition by the Calik Group, the paper has become critical of the CHP and a 
defender of the AKP.

History: Sabah was launched by the Bilgin family on 22 April 1985.  The Savings Deposit 
Insurance Fund, which insures deposits in Turkey's banks, seized the paper on 1 April 2007 



This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 

US Government components. 

22

after discovering instances of sales fraud between the paper's proprietor Dinc Bilgin and his 
partner Turgay Ciner.  Turkuvaz Radio Television Newspapers and Publishers Ltd., a 
subsidiary of the Calik Group, acquired Sabah Publications Group on 22 April 2008. 

Turkish Daily News reported on 24 April 2008 that "Calik Holding, known for its close 
relations with the AKP government, paid $1.1 billion for the Sabah-ATV media group."  By 
acquiring Sabah, the Calik Group also took possession of the ATV channel, Radio City, the 
Takvim, Gunaydın, Yeni Asır, and Pas Fotomac newspapers, as well as a series of magazines 
including Bebegim ve Biz, Sinema, Sofra, Home Art, Samdan Plus, Yeni Aktuel, Para, Global 

Enerji, Transport, and Hukuki Perspektifler. Turkish Daily News pointed out that "the 
financing of the acquisition triggered worries over the relationship between media and the 
government."  The paper quotes academician Dogan Tilic as saying that "this sale, thanks to 
loans from state banks, is another sign of the disturbingly close relations between the media 
and political power in Turkey…With the AKP in power, a pro-AKP media group is being 
built."

To highlight Sabah's new affiliation with Prime Minister Erdogan, Cengiz Ozdemir wrote in 
the Bugun daily on 14 April that Yeni Safak owner Sadik Albayrak's two sons have been 
working for Calik Holding for many years.  When Serhat Albayrak left Calik Holding to work 
for the Star newspaper, his brother Berat Albayrak, who is married to Prime Minister 
Erdogan's daughter Esra, replaced Serhat as the director of Calik Holding.  Serhat is also a 
shareholder and board member of Calik Group's media company Turkuvaz.  As a sign of 
further linkage between Prime Minister Erdogan and Sabah, Ahmet Tezcan, the adviser to 
Erdogan on media affairs, was appointed as adviser to Turkuvaz Media Group CEO Serhat 
Albayrak (according to a 3 September 2008 report on media site www.superpoligon.com). 
Ozdemir believes that under the new media ownership there will develop a "real competition 
between Aydin Dogan, Ahmet Calik, Mehmet Emin Karamehmet, and Turgay Ciner."  The 
open clash in early September 2008 between PM Erdogan and Dogan Media Group CEO 
Aydin Dogan on the way Dogan's papers reported on the case of the charity organization 
"Light House" is also seen as a showdown between the secular and Islamic media. 

3.3. Yeni Asya [New Asia] 

Source Descriptor:  Istanbul Yeni Asya (Electronic Edition) in Turkish -- an Islamic 
paper supportive of  democratic reforms -- URL:  yeniasya.com.tr 

Circulation:  7,542 daily (5-11 May 2008) 

Editor in Chief:  Kazim Gulecyuz 

Contact Information: Address:  Contr:  Gulbahar Cd. Gunay Sk 7 Gunesli 34212 
Istanbul; tel: (0212) 655 88 59; fax: (0212) 515 67 62 



This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 

US Government components. 

23

Key Journalists:  Faruk Cakir, Cevher Ilhan, Ali Fersadoglu, M. Latif Salihoglu, and Sabah 
Dogen write on socio-political issues from a religious perspective, using old-style Turkish 
words taken from Arabic. 

Editorial Line:  The paper is pro-Islamic but not pro-AKP.  Yeni Asya is critical of both 
secularists and the Islamist AKP government.  In particular, it believes the AKP is impeding 
democracy by not adopting EU reforms fast enough.  The paper gained brief prominence when 
its owner Mehmet Kutlular declared after the 1999 earthquake that it was God's warning to 
Turkey.

History: Yeni Asya began publication on 21 February 1970.  The paper is one of the organs of 
the Nur Sect established by Said Nursi.

3.4. Yeni Safak [New Dawn] 

Albayrak Group's Internet site at www.albayrak.com.tr 
notes that the business group was launched in 1952 in 
the construction sector.  It then branched out into 
transportation, waste disposal in Istanbul, textile, and 

machine-making industry.  It also operates the Port of Trabzon.  Today, the group owns more 
than 50 firms.  It established Yeni Safak in 1995 and later acquired TV NET.  The media 
section of the group is administered by Ahmet Albayrak, the eldest of six brothers who run the 
Albayrak Group.  The family is from Trabzon.   

Source Descriptor:  Istanbul Yeni Safak (Electronic Edition) in Turkish -- daily 
targeting Islamic reformists; close to the ruling Justice and Development Party --  
URL:  www.yenisafak.com 

Circulation: 102,235 daily (5-11 May 2008)

Editor in Chief:  Yusuf Ziya Comert 

Contact Information:  Yeni Dogan Mah. Kizilay Sok. No: 39 Bayrampasa/Istanbul; 
tel: (0212) 612 29 30; fax: (0212) 612 19 03 

Key Journalists:  Fehmi Koru (also writes under the penname Taha Kivanc) comments on 
political developments as a strong supporter of the AKP government; Ali Bayramoglu, as one 
of the liberal intellectuals who initiated the Second Republican movement, criticizes the 
military's involvement in politics and propounds liberal and democratic ideals.  He also is 
sympathetic to the AKP; Kursat Bumin mostly writes on economic and energy issues; Tamer 
Korkmaz and Hakan Albayrak write on domestic and international political issues. 



This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 

US Government components. 

24

Editorial Line: Yeni Safak holds a pro-AKP government line and is considered to be 
moderately Islamic.  

History: Yeni Safak started publication on 23 January 1995 as one of the media companies of 
the Albayrak family, which has been a longtime supporter of Prime Minister Erdogan.  Reports 
abound that the Albayrak family was heavily involved in corruption (www.scribd.com carries a 
long list of corruption charges against Albayraks when Tayyip Erdogan was Istanbul mayor. 
See Hurriyet 28 April 1999 report on detentions of 59 Albayrak and Istanbul municipality 
officials over one of the contract scandals), using its influential political ties to amass wealth 
estimated at over $1 billion.  Its proprietor is Ahmet Albayrak who operates the paper on 
behalf of Diyalog Gazetecilik.

3.5. Zaman [Time] 

Source Descriptor:  Istanbul Zaman (Electronic Edition) in Turkish -- moderate pro-
Islamic daily supportive of Nurcu Sect leader Fethullah Gulen --  URL:  
www.zaman.com.tr/ 

Circulation:  873,467 daily (5-11 May 2008 period)

Editor in Chief: Ekrem Dumanli 

Contact Information:  Address:  Zaman Gazetesi, 34194 Yenibosna, Istanbul; tel: 
(0212) 454 1 454; fax:  (0212) 454 14 67 

Key Journalists:  Ekrem Dumanli, one of the founders of the paper, comments on domestic 
and foreign issues.  Turan Alkan, Bulent Korucu, Sahin Alpay, Ihsan Dagi, and Mumtazer 
Turkone write on domestic and foreign issues with an editorial consistency that avoids 
radicalism in religion and foreign policy. 

Editorial Line: Zaman is an advocate of moderate Islam as propounded by Fethullah Gulen.  
Politically, it is supportive of the AKP government while being critical of the MHP and CHP.  

History: Zaman was founded on 3 November 1986 as the first newspaper established by the 
Fethullah Gulen Group.  It is said to be financed by reformist Islamic scholar and Nurcu sect 
leader Fethullah Gulen, who, though in exile in the United States, is believed to be gradually 
occupying an increasingly important place in Turkish media through the indirect acquisition of 
newspapers and television channels. 



This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 

US Government components. 

25

3.6. Today's Zaman 

Source Descriptor:  Istanbul Today's Zaman (Electronic Edition) in English -- 
website of English-language daily published by the Zaman Media Group, supported 
by Nurcu Sect leader Fethullah Gulen -- URL:  www.todayszaman.com 

Circulation:  4, 401 daily (5-11 May 2008)

Editor in Chief: Bulent Kenes 

Contact Information:  Address:  Ahmet Taner Kislali Cad. No: 6 34194 Yenibosna, 
Istanbul; tel: (0212) 454 14 44; fax: (0212) 454 14 97 

Key Journalists:  Ekrem Dumanli, Kerim Balci, Andrew Finkel, Ali Bulac, and Nicole Pope 
write on political and cultural issues.

Editorial Line: Today's Zaman, which is published by the Zaman newspaper for foreign 
readers, is supportive of the AKP government and of moderate Islam as propounded by 
Fethullah Gulen. 

History: Today's Zaman was launched in early 2007 as an adjunct to Zaman to secure a niche 
in the English-language media.  Today's Zaman site says:  "Today's Zaman is filled with 
national and international news in the fields of business, diplomacy, politics, culture, arts, 
sports and economics, in addition to commentaries, specials, and features.  We have entered 
contractual agreements with leading newspapers like The Los Angeles Times, The Washington 

Post, and The Times of London to bring news and articles to our readers.  We also enjoy the 
support of the Zaman media conglomerate and its sister agency, the Cihan News Agency, as
well as feeds from The Associated Press, Reuters, the Anatolian news agency, and ANKA."   



This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 

US Government components. 

26

3.7. Turkiye [Turkey] 

Source Descriptor:  Istanbul Turkiye (Electronic Edition) in Turkish -- nationalistic 
daily supportive of Islam as Ottoman cultural and historic legacy; owned by Enver 
Oren, CEO of Ihlas Holding and head of the Isikcilar sect --  URL:
www.ihlas.net.tr/TurkiyeGazetesi/

Circulation: 142,118 daily (5-11 May 2008)

Editor in Chief:  Nuh Albayrak 

Contact Information:  Address:  29 Ekim Caddesi 34197 Yenibosna-Istanbul; tel: 
(0212) 454 30 00; fax: (0212) 454 31 00 

Key Journalists:  Abdullatif Uyan, Halil Delice, M. Ali Demirbas, Mehmet Oruc, and 
Mehmet Soysal write socio-historic articles that show the grandeur of Islam during the 
Ottoman period.  

Editorial Line: Turkiye is a nationalistic, pro-Islamic daily supportive of the AKP 
government.  The paper is one of the proponents of the so-called "Turkish-Islamic Synthesis" 
which aims at merging Turkish nationalism with Islam.  

History:  The Ihlas Group launched Turkiye on 22 April 1970 and has owned it ever since.
Today, Isikcilar sect leader Mucahid Oren is its proprietor on behalf of Ihlas Gazetecilik.  The 
paper's new director is Nuh Albayrak, who replaced Chief Editor Fuat Bol when the latter was 
elected AKP deputy in July 2007 (haber7.com report reprinted on www.yeniurfa.com).  
Albayrak is a member of the pro-Gulen Journalists' and Writers' Foundation, according to 
en.mfethullahgulen.com.   

3.8. Milli Gazete [National Newspaper] 

Source Descriptor:  Istanbul Milli Gazete (Electronic Edition) in Turkish -- 
mouthpiece of the Felicity Party (SP), affiliated with Necmettin Erbakan's National 
View Organization -- URL:  www.milligazete.com.tr/ 

Circulation:  50,855 daily (5-11 May 2008)

Editor in Chief:  Necdet Kutsal 

Contact Information:  Address:  Cemal Ulusoy Cad. No: 38/A (34620) 
Bahcelievler/Istanbul; tel: (0212) 697 10 00; fax: (0212) 693 18 01 



This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 

US Government components. 

27

Key Journalists:  Mehmet Sevket Eygi is a scholastic writer on Islam through his articles on 
culture and history.  Abdulkadir Ozkan writes on Islamic economies, criticizing the IMF and 
the practice of collecting interest.  Zeki Ceyhan writes on political issues, criticizing the 
judiciary's biased attitude toward Islamic parties.  Mahmut Toptas touches on the place of 
religion in man's life, and Ismail Muftioglu criticizes the AKP's economic policies.  

Editorial Line:  As the mouthpiece of the pro-Islamist Felicity Party (SP), Milli Gazete

expounds strong nationalistic and Islamic views as well as anti-Christian, anti-Western, and 
anti-Jewish sentiments.  The paper is critical of the AKP for breaking off from Necmettin 
Erbakan's Virtue Party, for disclaiming any association with the fundamentalist National View 
movement, and for allegedly undermining Turkey's economy in cooperation with foreigners.    

History: Milli Gazete started publishing on 12 January 1973 as a supporter of the pro-Islamic 
National View movement.  

3.9. Bir Gun [One Day] 

Source Descriptor:  Istanbul Bir Gun (Electronic Edition) in Turkish -- leftist paper 
run collectively by various trade unions -- URL:  www.birgun.net.

Circulation:  7,015 daily (5-11 May 2008)

Editor in Chief:  Collective 

Contact Information:  Address:  Kemeralti C. No: 1-3 Kat, 4 karakoy 34425 
Istanbul; tel: (0212) 249 88 49; fax: (0212) 249 88 43 

Key Journalists:  Baskin Oran, Fikri Saglar, Ercan Karakas, and Nese Yasin write on 
domestic political, labor and social issues, and support democracy and human and ethnic 
rights.  Ali Bilge writes on the economy.   

Editorial Line: Birgun gives prominence to domestic, trade union, and labor issues.  At the 
same time, it is critical of both the AKP and the opposition for not being democratic or 
transparent enough.  It believes that the state-sponsored secularism pervasive in Turkey allows 
the state to use Islam as a political tool. 

History:  This leftist paper, which was established on 14 April 2004, is supported and 
collectively run by such trade unions as Egitim-Sen, KESK, TMMOB, and TTB.  It is 
currently being published by SES Iletisim AS.  Bulent Yilmaz is its proprietor on behalf of the 
Birgun Yayincilik ve Iletisim Tic AS [Birgun Publication and Information Joint Stock 
Company].   



This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 

US Government components. 

28

3.10. Bugun [Today] 

Logos of Koza Davetiye and its subsidiary gold mining company, which controls Bugun. 

Source Descriptor: Istanbul Bugun (Electronic Edition) in Turkish -- conservative 
paper supportive of the AKP government -- URL: www.bugun.com.tr 

Circulation:  54,476 daily (5-11 May 2008)

Editor in Chief:  Selahattin Sadikoglu 

Contact Information:  Buyukdere Caddesi No: 147 Esentepe-Sisli/Istanbul; tel: 
(0212) 211 30 44; fax: (0212) 216 21 94 

Key Journalists:  Ahmet Tasgetiren, a pro-Gulen intellectual, writes on Islamic issues.  
Toktamis Ates, a nationalist and leftist Islamist and author of books on Ottoman history, writes 
on political issues.  Nuh Gonultas writes on political issues.  Ali Atif Bir writes on economic 
issues.  Hakan Aygun writes on international affairs.

Editorial Line: Bugun is a conservative paper supportive of the AKP government and of 
Fethullah Gulen.  It has Ottoman sentiments and often casts the West as jealous of Turkish 
power.

History:  The Ilicak family began publishing the paper on 17 January 2003 under the name 
"Dunden Bugune Tercuman."  Its present owner is Hamdi Akin Ipek, whose Koza Davetiye 
firm, which prints invitation cards, has a subsidiary that mines gold in Bergama.  Reacting to 
claims that he bought Bugun to defend his gold mining business against environmentalists, 
Akin Ipek told Sabah on 17 November 2005 that he purchased the paper because he already 
had experience in the printing business.

Alleged Links to Fethullah Gulen:  Hikmet Cetinkaya, in his 19 March 2008 column in 
Cumhuriyet, implied that Bugun is actually financed by Fethullah Gulen, prompting Akin Ipek 
to issue a denial (www.meadyafaresi.com), saying he is making enough money from his other 
businesses to support the paper.  Upon being asked if rumors are true that he is the second-
hand man of Fethullah Gulen, Ipek says:  "I have known Fethullah Gulen Hodja for years.  The 



This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 

US Government components. 

29

Fethullah Gulen that I know is a man wholeheartedly attached to his state, nation, and country 
and is in love with his flag." As such, he adds, he supports Fethullah Gulen's educational 
activities in Turkey and around the world.  In a statement to Hurriyet on 13 May 2008, Akin 
Ipek said:  "I think that our Teacher [Fethullah Gulen] is one of the biggest obstacles to radical 
Islam in the country."  

3.11. Star [Star] 

Source Descriptor:  Istanbul Star (Electronic Edition) in Turkish -- daily owned by 
Turkish Cypriot businessman Ali Ozmen Safa; pro-AKP editorial policy supports 
liberalization of the Kemalist republic -- URL:  www.stargazete.com/ 

Circulation: 130,540 daily (5-11 May 2008)

Editor in Chief: Mustafa Karaalioglu 

Contact Information:  Yeni Bosna Merkez Mahallesi Kavak Sokak No: /3/2 (Ser 
Plaza) Istanbul; tel: (0212) 496 20 00; fax: (0212) 496 21 79 

Key Journalists:  Mehmet Altan and Eser Karakas, leading Second Republicans, along with 
Ahmet Kekec, Mustafa Karaalioglu, Murat Birsel, and Ardan Zenturk, write mostly on 
domestic issues and support the AKP against attack from radical secularists; Salih Neftci, an 
author of books on financial subjects,  writes on economy.  

Editorial Line: Star maintains a pro-AKP line and supports it as a catalyst for the further 
advancement of freedom and democracy.  

History:  Established on 11 March 1999 by the Uzan family, Star is now owned by pro-AKP 
businessman Ali Ozmen Safa.  Star's director is Mustafa Karaalioglu, who was previously the 
director of Yeni Safak.  When Safa first took over the paper, the influence of the Second 
Republicans was more pronounced, but over time, pro-AKP sentiments have assumed 
dominance.  



This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 

US Government components. 

30

3.12. Taraf [Side] 

Source Descriptor:  Istanbul Taraf (Electronic Edition) in Turkish -- daily owned by 
literary publisher Basar Arslan; editorial policy supports liberalization of the 
Kemalist Republic -- URL:  www.taraf.com.tr/ 

Circulation:  20,713 daily (5-11 May 2008)

Editor in Chief:  Alev Er 

Contact Information:  Muhurdar Cd. No: 60 PK; 34710 kadikoy/Istanbul; tel: 
(0216) 348 99 22; fax: (0216) 449 10 64 

Key Journalists:  Ahmet Altan, Yasemin Congar, Nese Duzel, Etyen Mahcupyan, and 
historian Halil Berktay write pro-democracy articles that at the same time attempt to 
undermine the long-held official myths and taboos about the army, foreign policy, and ethnic 
issues.  Etyen Mahcupyan is know for his sociopolitical analysis of Turkish society. 
Researcher Ayse Hur writes historic articles on the early years of the republic, strongly 
challenging official ideology on founding fathers, Armenian genocide, and ethnic cleansings in 
Asia Minor.  Amberin Zaman, wife of present US Charge d'Affaires in Armenia Joseph 
Pennington, mostly writes articles that promote Turkish-Armenian reconciliation.  

Editorial Line: Taraf advocates restructuring the Turkish republic through liberal, democratic 
reforms.  With its recent reports on the turmoil inside the army, revelation of condemning 
confidential documents suggesting the army has anti-democratic designs, and its aggressive 
effort to confront the dark pages of Turkish history, it seems the paper is attempting to live up 
to its claim that its purpose is to firmly attack official myths and taboos, defend liberal 
democracy, and thus be different from the mainstream papers.  

History:  Founded on 15 November 2006 by writer-journalist Ahmet Altan, Taraf is backed by 
prominent Second Republicans. 

Alleged Links to Fehullah Gulen:  In a column in Cumhuriyet on 19 March 2008, Hikmet 
Cetinkaya alleged that Basar Arslan, the owner of the Alkim Printing House, which publishes 
Taraf, must have Fethullah Gulen's support.  He justifies his claims by saying that Arslan could 
not make enough money from his printing business to launch such a paper and that Taraf is 
getting suspiciously positive reviews from pro-Fethullah Gulen Zaman.  In response to these 
claims, Ahmet Altan says in a 2007 interview with Sabah that "I do not know how much 
money they [Basar Aslan's company] are putting into this.  As it is prohibited for them to put 
certain questions to me, I too cannot ask them certain questions.  But I can say this:  There is 
nobody else behind this paper" (Sabah interview reprinted on Yenicag site 
www.yenicaggazetesi.com.tr).  In an interview given to the media affairs site 



This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 

US Government components. 

31

www.dorduncukuvvetmedya.com on 21 July 2008, Basar Arslan describes as "lies" the claims 
that his paper is being financed by the Gulen community, adding that Taraf is a financial 
burden on his firm but that his group wants to persevere hoping that the venture will pay off 
eventually.  Arslan says in difficult moments they are issuing loan debentures and that in this 
way they have obtained some loans from businessman Mehmet Betil.  The website at 
www.demokrasi.tog.org shows industrialist Mehmet Betil as a board member of Toplum 
Gonulluleri [Society Volunteers, or the Turkish acronym TOG] Foundation, which, the site 
says, is financed by private donations and grants from the US Embassy and is supported by EU 
institutions and the Finnish Embassy.  

3.13. The New Anatolian 

Source Descriptor: Ankara The New Anatolian (Electronic Edition) in English -- 
center-right daily founded by the Cevik family; targets foreign diplomats, English-
speaking elites -- URL:  www.thenewanatolian.com 

Circulation:  Internet only 

Editor in Chief:  Ilnur cevik 

Key Journalists:  Ilnur Cevik is the paper's only columnist writing on domestic and foreign 
issues.

Editorial Line: The New Anatolian consistently takes a position that is supportive of the AKP 
government and of talks with the Kurdish entity in northern Iraq. 

History: The New Anatolian was established by the Cevik Family on 1 February 2005 with 
both print and online versions.  Its hardcopy version was taken out of circulation in early April 
2008 because of financial problems encountered by its proprietor and columnist Ilnur Cevik, 
who is the sole commentator in the Internet version of the paper.   



This OSC product is based exclusively on the content and behavior of selected media and has not been coordinated with other 

US Government components. 

32

3.14. Evrensel [Universal] 

Source Descriptor:  Istanbul Evrensel (Electronic Edition) in Turkish -- far-left 
paper close to the Alevi Kurds and the unofficial organ of the EMEP party -- URL:
www.evrensel.net

Circulation:  8,726 daily (5-11 May 2008) 

Editor in Chief:  Name unknown 

Contact Information:  Address:  Eskisehir Mahallesi Dolpadere Karabatak Sokak 
No: 31/2 Sisli/Istanbul; tel: (0212) 233 20 36; fax: (0212) 233 18 60 

Key Journalists:  Kamil Tekin Surek writes on labor and economic issues with a critical 
attitude of the AKP government.  Ragip Zarakoglu, as a prominent dissident challenging 
official Turkish taboos, especially in regard to the Armenian issue, writes on the merits of 
ethnic coexistence.  Celal Emiroglu writes on labor issues.  Serdar Derventli writes on issues of 
democracy, and Ustun Akmen writes on cultural issues.  

Editorial Line: Evrensel is a far-left paper that voices the grievances of workers and the 
Alevi Kurds living in Istanbul's poorer neighborhoods.  It is considered to be the unofficial 
organ of the EMEP (or EMEK) [Toil] party, which describes the paper as the "only daily of the 
working class."  The paper is critical of all the Turkish Government's economic, labor, and 
ethnic policies, including those of the AKP.  It propounds ethnic harmony.  

History: Evrensel is a far-left paper that comes to public attention frequently for the 
mistreatment of its reporters by the police.  It was founded in 1995, and after facing several 
bans, Evrensel appeared under the name Yeni Evrensel in 1998 and under the name Gunluk

Evrensel in 2001.  In order to emphasize continuity, the word "gunluk" appears as a minuscule 
adjunct to the title Evrensel.  These minor word additions are a technique also used by banned 
Kurdish and Islamic papers to stress continuity when they reappear on the scene.   


